Helsinki Figyelő

A fél ország azt találgatja, vajon hogyan és miről hallgatták meg Nikola Gruevszki egykori macedón kormányfői a magyarországi menedékjogi eljárásban. A meghallgatáson elhangzottak természetesen titkosak, azokat a közvélemény nem ismerheti meg, mert számos érzékeny értesülést tartalmazhatnak.

A menekültügyi meghallgatások azonban nagyon hasonlítanak egymáshoz. Vannak olyan kérdések, amelyeket mindenképpen fel kell tenni az ügyintézőnek. Ezeket valószínűleg a láthatóan különleges bánásmódot élvező macedón kérelmező sem kerülhette el. Sánta Szabolcs Miklós ügyvéd kollégánk megpróbálta rekonstruálni, milyen is a típusos eljárás, és hogyan nézhet ki az egy macedón kérelmező, igaz, nem feltétlenül Gruevszki esetében. Leginkább a kérdéseket sejthetjük, ezért csak olykor-olykor írtunk be válaszváltozatokat. Hogy egyértelmű legyen: ez egy "elképzelt GRU-formula", nem pedig egy valódi meghallgatási jegyzőkönyv, noha van kapcsolata a hazai menedékeljárások valóságával.

gru6.jpg

A teljeset itt nézheted meg pdf-változatban.

Itt meg egy kis ízelítő:

 

EGYSÉGES FORMANYOMTATVÁNY

MENEKÜLTÜGYI ELJÁRÁS

LEFOLYTATÁSÁHOZ 

Készült a BMH Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságának hivatali helyiségében, 2018. november 14. napján, 10 óra 30 perckor. 

Jelen vannak: 

G.N. macedón állampolgár kérelmező

A.B. ügyintéző

C.D.  bolgár nyelvű tolmács

 

A menekültügyi eljárásra vonatkozó tájékoztató orosz nyelvű példányát részemre átadták, az abban foglaltakat megértettem, tudomásul vettem.

A jogaimra és a kötelességeimre vonatkozó kioktatást megértettem, a tájékoztatóban foglaltakat megértettem és tudomásul vettem. Tudomásul vettem, hogy a valótlan információk szolgáltatása és a hatósággal történő együtt nem működés kérelmem elutasításához vezethet.

A bolgár nyelvű tolmácsot megértem.

Az ügyintéző személyét elfogadom.

A meghallgatásra pszichésen és fizikailag alkalmasnak érzem magam.

 

………………………           ………………….      ………………………           ……………

kérelmező                               jogi képviselő              tolmács                                   ügyintéző

 [...]

MEGHALLGATÁS 

Megérti a jelenlévő tolmácsot?

Bolgárul nem beszélek jól, de megértem

Megértette a jogaival és kötelezettségeivel kapcsolatos figyelmeztetést?

Igen. 

Kérem, fejtse ki részletesen, miért hagyta el hazáját! Miért kér menekült státuszt? 

Ez mikor történt? 

Fellebbezett? 

Hány évre ítélték el? 

Át tudja adni az ítéletet? 

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező megmutat a telefonján egy többoldalas, cirill betűvel, macedón nyelven írt dokumentumot)

Tájékoztatom, hogy a rendelkezésére álló dokumentumokat hivatali időben leadhatja az ügyfélszolgálatunkon, vagy e-mailben elküldheti az idekulddabizonyitekaidat@bah.b-m.hu e-mail címre. A tájékoztatást megértette? 

Ha tudta, hogy ez bűncselekmény, akkor miért követte el?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sírva fakad) 

Az ügyintéző 12:40-kor szünetet rendel el. 

A meghallgatás 13:00-kor folytatódik.

 

Miért nem vonult börtönbe? 

Mi történt ezután? 

Miért pont a magyar követségre? 

Kivel, kikkel beszélt ott?

Mit mondtak, miért van erre szükség? 

Az embercsempésszel hol találkozott? 

Tiranában mennyi időt töltött? 

Mikor érkezett Szerbiába? 

Az útja során érintett országokban miért nem nyújtott be menekültkénti elismerés iránti kérelmet? 

Miért nem egy közelebbi biztonságos országba menekült?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sokáig nem szólal meg, láthatóan gondolkodik) 

Próbált segítséget kérni a hatóságoktól, vagy más nemzetközi szervezettől? 

Származási országában személy szerint érte-e Önt bántalmazás, fenyegetés, hátrányos megkülönböztetés? 

Nemzetisége miatt volt-e problémája hazájában? 

Gyakorolja a vallását? Származási országában gyakorolta-e? 

Ön melyik vallási irányzatot képviseli? Hogyan viszonyul a kereszténység más irányzatait követőkhöz, illetve más vallású személyekhez? 

Vallása miatt volt-e gondja származási országában? 

Politikai tevékenységet folytatott-e? 

Érte-e Önt bántalmazás, megkülönböztetés, bármilyen jellegű sérelem politikai nézetei miatt származási országában? 

Érte-e Önt bántalmazás, megkülönböztetés, bármilyen jellegű sérelem faji hovatartozása miatt származási országában? 

Érte-e Önt bántalmazás, megkülönböztetés, bármilyen jellegű sérelem meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása miatt származási országában? 

Szkopjéban hol lakott? 

Le tudja írni, hogy nézett ki a ház? 

Milyen színű volt a kerítés? 

Továbbra is jól érti a tolmácsot? 

Mit gondol, mi történne Önnel, ha vissza kéne térnie származási országába? 

Az elmondottakon kívül van-e még valamilyen oka annak, hogy elhagyta származási országát? 

Próbált más városba, faluba, az ország más területére költözni, ahol üldözői nem találhatnák meg? 

Miért nem? 

Van-e Önnél esetleg valamilyen tárgyi bizonyíték, amivel a történetét alá tudja támasztani?

 [...] 

Szeretne még valamit elmondani menekültkérelmével kapcsolatban? 

Amennyiben kérelme elutasításra kerül, vállalja, hogy önkéntesen elhagyja az Európai Unió területét? 

Mindvégig értette a tolmácsot?

[...]

Országismereti kérdések: 

Soroljon fel macedóniai folyókat! 

Ki jelenleg Macedónia miniszterelnöke? 

Ki volt korábban Macedónia miniszterelnöke? 

Soroljon fel fontos macedóniai napilapokat! 

Hogy néz ki a macedón zászló? 

Hogy hívják Szkopje polgármesterét?

 [...]

ÚTVONAL 

Útvonal: Macedónia, Albánia, Montenegró, Szerbia, Magyarország

Utazás időtartama: Szkopjéból november 10-én indultunk, Magyarországra november 12-én érkeztünk.

Belépés hely: Röszke 

Bementem a szkopjei magyar nagykövetségre, ott jeleztem, hogy menedékkérelmet szeretnék benyújtani, akkor beszéltem telefonon egy Péter nevű emberrel, aki azt mondta, hogy megkérdez egy bizonyos Orhánt vagy Viktort (róla nem tudom, hogy török-e, vagy magyar), hogy mi legyen, később Péter visszahívott, és aztán női ruhába öltözve kellett egy magyar követségi autóban elutaznom Tiranába, ott a magyar követségen aludtam, majd másik női ruhába öltöztettek, elvittek Montenegróba, onnan Szerbiába, ott átültem egy másik, szintén követségi autóba és azzal utaztunk a határig, ahol beléptünk, majd Budapestre érkeztünk, ahol már lemoshattam a sminket és átöltözhettem öltönybe

Kikkel utazott együtt? 

Embercsempésszel került-e kapcsolatba? Hogyan és mikor? 

Hogy hívták az embercsempészt?

Akivel beszéltem, az valamilyen Péter, ő hivatkozott valami Viktorra, vagy Orhánra, már nem emlékszem, a többiek nevét nem mondták meg, és én sem kérdeztem.

Mennyit fizetett az embercsempésznek?

15.000 eurót Szkopjéban, majd ugyanennyit fizetett nekik a családom, amikor jeleztem, hogy megérkeztem Budapestre. 

Ezt a pénzt milyen forrásból teremtette elő? 

Mi volt az úti célja, amikor elhagyta Macedóniát?

Magyarország. 

Miért?

Mert itt biztonság van.

noi_ruha.jpg

A kép illusztráció

Sánta Szabolcs Miklós

A bejegyzés trackback címe:

https://helsinkifigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5214380912
süti beállítások módosítása