Helsinki Figyelő

„A hazai börtönök túlzsúfoltsága miatt az Európai Unió újabb börtönök építésére kötelezte hazánkat” – hangzott el a műsorvezető felvezetése a „közszolgálati” Kossuth Rádió hétfő esti adásában (A nap történeteiben). Mindebből jószerivel csak annyi igaz, hogy a magyar börtönök túlzsúfoltak.

panoptikon.jpg

A strasbourgi bíróság a tömeges börtön-elhelyezési panaszok után vizsgálta a hazai helyzetet. Tudnivaló, ő nem az Európai Unió, hanem az Európa Tanács intézménye. A bíróság iránymutató (pilot) döntése nem tartalmaz konkrét megoldási javaslatokat, különösen nem „kötelezi Magyarországot börtönépítésre”, hanem pusztán arra, hogy fél éven belül egy munkatervet készítsen el, amely hatásosan csökkenti a túlzsúfoltságot. Ennek legalább két egyszerű útja lehetséges: csökkenteni a börtönnépességet vagy növelni a férőhelyek számát. Nyilván, lehetséges a kettőt együtt alkalmazni, de mindenképpen érdemes megtalálni azokat a csoportokat a mostani börtönnépességen belül, amelyek másutt is lehetnének, és költséges meg embertelen fogvatartásuk nem indokolt.

A strasbourgi ítélet egyértelműen a fogvatartottak számának a csökkentésére teszi a hangsúlyt, nem pedig a férőhelybővítésre.

A börtönépítés és -fenntartás drága és hosszadalmas folyamat, emellett számos nemzetközi példa bizonyítja, a felpörgetett büntetőipar hosszú távon nem képes féken tartani a bűnözés terjedését, és voltaképpen nem képes megfelelően elhelyezni a fogvatartottakat sem. A magyar kormány a strasbourgi döntést mégis igyekszik egyedül csak ránk erőltetett börtönépítési kényszerként értelmezni és bemutatni. Szó sem esik arról, hogy Strasbourg egy krónikus probléma, a fogvatartottaknak az állam által egyébként papíron garantált emberséges elhelyezését kéri számon. Pozitívumnak a döntésből, úgy tűnik, a kormány csak annyit tart, hogy az új börtönök majd új munkahelyeket teremtenek, valamint megrendelést jelenthetnek a közeli kis- és közepes vállalkozásoknak. Azért van olcsóbb módja is a munkahelyteremtésnek, mint alsó hangon 20–25 milliókért „állami munkahelyeket létrehozni”.

Az Országgyűlésben Tuzson Bence képviselő (Fidesz) például ezt a kérdést intézte kormánya államtitkárához: Hogyan bővülhet Magyarországon a börtönök férőhelyeinek száma? Mire Kontrát Károly válaszában a börtönépítés reményteljes perspektíváit vázolta fel, és nem szólt arról, mi lesz 2019-ig, amire a nagy ívű terv szerint sikerül 100 százalékosra lefaragni a telítettséget. Itt most nem is csak arról van szó, hogy ugyan melyik 4–5 évre eltervezett fényes állami projekt valósul meg határidőre. Azzal is gond van, hogy az államtitkár optimistán a mostani létszámmal számol, miközben a szigorodó büntetőpolitika következtében borítékolható, hogy ütemesen fog továbbnőni a fogvatartottak száma. És Kontrát nem beszélt arról sem, hogyan kártalanítják, ellentételezik az elszenvedett sérelmeiket azoknak, akik eddig vagy az elkövetkező időkben kénytelenek túlzsúfolt zárkákban raboskodni, amiről a strasbourgi bíróság már kimondta, hogy mindez embertelen bánásmódnak minősül.

Pedig abban az ítélet egyértelmű, hogy az állam köteles a fogvatartottak emberi méltóságát biztosítani, mégpedig a reformmal járó pénzügyi és logisztikai nehézségektől függetlenül.

Magyarországról több száz túlzsúfoltsági panasz érkezett az Emberi Jogok Európai Bíróságához. A márciusi döntés hat fogvatartott panaszával foglalkozik. Közülük három a Magyar Helsinki Bizottság ügyfele. Emiatt is fontosnak tartjuk, hogy valódi megoldás szülessen a régi, tömeges és súlyos problémára.

Zádori Zsolt

A bejegyzés trackback címe:

https://helsinkifigyelo.blog.hu/api/trackback/id/tr547370164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rwindx 2015.04.16. 00:56:13

Ha ez igaz (lenne), az elég rossz fényt vetne, a strasszburgi bíróságra. Amennyiben nem igaz, akkor pedig a helsinki bizottságra még annál is rosszabbat.
A társadalmat meg kell védeni, akár a hb árán is.

Fazakas László 2015.04.16. 05:02:58

Túlzsúfoltak a börtönök? Miért kellett hivatalosan eltörölni a halálbüntetést?
Ha valóban csökkenteni akarják a zsúfoltságot, akkor újra BE KELL VEZETNI!
És egyáltalán nem kell azzal foglalkozni, mit mond rá Európa vagy éppen az USA.
Ez kérem - teljesen belügy!
Aki embert ölt, annak legyen csak bátran annyi! Ne jöjjenek már itt egy gyilkos alapvető emberi jogaival! Akit meggyilkolt, annak talán nem lettek volna jogai, pl. élethez való, stb.
A halálbüntetés erőltetett eltörlésével bizony mi nagyon átestünk a ló tulsó oldalára, gyorsan vissza kellene hát jönni!
A valóság legyen végre valóságos!

temp_nick 2015.04.16. 05:52:55

Én csak azt szeretném látni egyszer, hogy ezek az emberjogi aktivisták, ügyvédek olyan iskolába járatják a gyerekeiket, olyan városrészeken laknak, ahol az "átlagos" börönlakó tanul és él. De nem, a budai villanegyedből, az elit iskolákból könnyű számonkérni az államon a növekvő börtön népességet és a szigorú ítélkezést. Más terhére én is tudok erőskösni....

Jazo 2015.04.16. 06:18:21

Szerintem egyértelmű, hogy egyszerűen több börtön kell és nem azon spekulálni, hogy kit is kellene kiengedni onnan hamarabb, vagy esetleg a helyhiány miatt be se börtönözni, ezzel beleszólva a jogi folyamatba. Sőt szerintem túl sokan, főleg a gazdasági bűnözők túlságosan olcsón ússzák meg, mikor talán több száz, több ezer család életét tették tönkre. Én abszolút a büntetési tételt növelő tényezőnek venném az okozott kár, ellopott, elsikkasztott pénz mennyiségét, vagyis választhatna az illető, hogy vagy visszaadja a pénz, vagy akár az élete végéig ott rohadhat a börtönben nagyobb csalás/lopás/sikkasztás esetén. Át kellene írni a törvényeket, hogy egy eljárásban szerepeljen az amit amúgy könnyedén átpasszolnak a BTK-ból a PTK -hoz. Ha valakit azért ítélnek el, hogy anyagi kárt okozott, akkor az anyagi kár-t vagy megtéríti, vagy az is növelje komolyan a büntetési tételt. Amúgy az újabb börtönök építésével azt is megoldhatják, hogy külön helyen legyenek azok akik kevesebb évet kaptak, vagy kevésbé súlyos bűnt követtek el. (de a könnyített, nyári tábor-kollégium szintű börtönöket nem támogatom)

lavór 2015.04.16. 06:40:18

A csirkék élettere fontos, az embereké nem. Minél szegényebb sorban tartják az embereket, annál több piti bűnöző lesz szerintem. A qestorosok meg majd külön cellában, TV-vel és internettel felszerelt cellát kapnak, ha egyáltalán elítélik őket. Lásd: Posta Bank esete...

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 07:00:15

@retrovírus:
1. Börtönben nem csupán elítéltek ülnek.
2. Azon bizony érdemes elgondolkodni, hogy a bűnözés kezelésének legalkalmasabb eszköze a minél gyakrabban kirótt, minél hosszabb végrehajtandó szabadságvesztés-e; mondjuk a javító-nevelő vagy más, reparatív szankciókkal szemben.

@Fazakas László: A rabok mintegy egyharmadát kellene kivégezni ahhoz, hogy ne legyen túlzsúfolt a bv.

Könnyen kiszámolhatod, hogy ennyi halálbüntetés-közeli súlyú eset nem hogy egy év, de egy évtized alatt se jön össze az országban.

@Jazo: A kár megtérítése enyhítő körülmény, tehát aki nem téríti meg a kárt, nagyobb büntetésre számíthat, mint aki megtéríti.

Az enyhébb fokozatnak egyébként van értelme; egyrészt a szabadulás előtt álló elítélteket a társadalom érdekében is érdemes előkészíteni a szabadulás utáni életre, amire ez a fokozat alkalmasabb, másrészt a szigorú rezsim okozta személyiségeróziónak az elítéltek nem mindegyikét érdemes kitenni – harmadrészt, ugye, börtönben nem csak már elítéltek vannak.

Mr. Neutron 2015.04.16. 07:16:03

Csak nem azt akarja sugallni a cikk, hogy a közszolgálati MR1 egy ordas nagy hazugsággal meghamisított egy hírt?! Ezt nem hiszem el. Egy világ omlana össze bennem, ha ez a nemtelen vád bebizonyosodna. De egy rádiós nemzeti hírorgánum nem hazudhat. Ha Kossuth Rádió hírműsorában az hangzott el, hogy "Európai Unió újabb börtönök építésére kötelezte hazánkat", akkor annak úgy kell lennie. A Helsinki Bizottság a nagy liberáliskodásban valamit félrenézett és most égeti magát ezzel a poszttal. Ez gyakorlatilag szinte biztosan így történt, mert másként nem történhetett.

Kelly és a szexi dög 2015.04.16. 07:40:38

A börtönőrökre meg senki nem gondol, nekik is sokkal megeröltetőbb a meló ha túlzsúfolt cellákban egyszerre több emberre kell felügyelniük - kapjanak inkább ők kártérítést!

Pipas 2015.04.16. 07:45:58

"mindenképpen érdemes megtalálni azokat a csoportokat a mostani börtönnépességen belül, amelyek másutt is lehetnének, és költséges meg embertelen fogvatartásuk nem indokolt."

Akkor ha jól értem má nem olyan fontos a bíróságok függetlensége? :)

midnight coder 2015.04.16. 07:51:33

Szerintem az lenne a jó megoldás, ha a börtönök helyett Strasbourgba lehetne száműzni a bűnözőket, mint hajdan Ausztráliába. Ők meg oldják meg humánusan, vagy ahogy akarják.

Paul Summers 2015.04.16. 07:52:45

Szarok a Helszinki bizottságra.

bontottcsirke 2015.04.16. 07:54:56

Igen, igaza van a poszt írójának. Például a 9x19mm lőszer nagykeráron 18ft. Húsz forintért fejbelőjük a bent vendégeskedőket és nyugi lesz.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2015.04.16. 07:57:54

Szerintem a társadalom szempontjából a legfontosabb a visszaesési arány csökkentése lenne. Ez nagyon drága, nehéz, de többszörösen megtérülő munka. Vannak jó szakemberei, nemzetközi legjobb gyakorlatok stb.; ha a pénz meglenne, el lehetne indulni. Ez persze börtönépítéssel, -bezárással, -felújítással is járhat.

A baj az, hogy egy ilyen törekvésnek nagyon alacsony lenne a támogatottsága, mert mindenki azon picsogna, hogy miért pátyolgatjuk az elítélteket, rohadjanak csak meg. Az emberek nem látnak tovább az orruknál, nem értik, hogy ha a szabadságvesztés elsősorban büntető jellegű, az többszörösen mindenkit büntet, nem csak az elítélteket.

Mészáros Laci 2015.04.16. 07:58:03

@Mr. Neutron:

Nem hamisított, csak az egydimenziós gondolkodásban a zsűfoltság csökkentésének egyetlen módja a férőhelyek szaporítása. Láthatunk sok ilyen típusú menedzsert (legismertebb példa Tarlós)

Sir Galahad 2015.04.16. 07:58:13

Ameddig van éhező gyerek, meg télen fázó nyugdíjas, engem hidegen hagy, hogy a rabok zsúfoltságra panaszkodnak. Tudtommal a börtönt büntetésként szabják ki, nem jutalomból, úgyhogy tessék viselni a vele járó kényelmetlenséget - ez is egy elrettentő erő.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:03:53

@bontottcsirke:

Ez egészen addig jó ötletnek tűnik, amíg véletlenül te kerülsz be, és mire bebizonyítanád, hogy tévedés volt, már csattan a závár.

gmihaly 2015.04.16. 08:05:02

Hülye helsinkisták és "elvtársaik", az egész kekeckukac bagázs! Az egész ngo-szektor kész -átverés, de némelyeknek egzisztencia? És 1960-ig az elvtársak szerint a cucilizmusban nem volt bűnözés, a kriminológia, kriminalisztika burzsoá áltudomány volt. A BV intézmények üzemeltetésében nem volt szempont az emberi jogok és méltóság tiszteletben tartása. A rendszervált hajnalán is a bv intézményhálózat zsugorítása volt napirenden, vélelmezem, hogy a benne levő pénz csábítása is tényező lehetett, akárcsak a honvédség, MÁV, BKV, stb. esetében. A szabadság és jogállam hajnalán meghekkelt, bűnözésre csábító jogi környezetről nem is szólva. A vadkelet a bv foglalkoztató cégeknek nem kedvezett. A bv korszerűsítését megalapozó törvény is csak 2013-ban szavaztatott meg, hirdettetett ki. Tehát itt az "elmútnyolcév" és a plusz évtizedek is "játszanak". És eddig miért nem pampogtak az árulkodós helsinkisták és a többiek? Lehet, hogy közvetve, részesi státusban ők is elkövetők voltak?

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:06:02

@Sir Galahad:

A büntetés mint elrettentő erő van a mérleg egyik nyelvében (asszem Zsoldos István követte el ezt az aranyköpést 10+ éve), az, hogy a börtönből kikerülve miféle ember lesz belőle. A tapasztalat az, hogy minél rosszabbak a börtönkörülmények, annál gyakoribb (és durvább) a visszaesés.

Tapmancs 2015.04.16. 08:06:43

"Közülük három a Magyar Helsinki Bizottság ügyfele."

Elmorzsoltam egy könnycseppet, azt hiszem ennyire szofisztikált körülírását még nem hallottam a retkes cigánybűnözőknek.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:06:45

@gmihaly:

Lehetséges, hogy ehhez is jobban értesz mindenki másnál...?

Mérnork 2015.04.16. 08:06:54

Simán ki kellene végezni egy bizonyos visszaesési szám fölött a delikvenset, függetlenül bármi egyébtől. Akit ötödjére itélnek el az a következő kijövetele után is ugyanúgy bűnözni fog, semmi esélye, hogy becsületes útra térjen. Kifejezetten igaz ez az erőszakos bűnözőkre.

Mérnork 2015.04.16. 08:10:48

@Mészáros Laci:
Viszont akit kivégeznek az sosem esik vissza.
Olyan érdekes ez, a liberóknak az egyik legfontosabb dolga olyan emberek érdekeit védeni, akik nagyívben szarnak más emberek életére érzéseire, teszik tönkre őket többnyire durva erőszakkal.
Nem ártatlanul elítélt szépleikekkel vannak teli a börtönök...

Sir Galahad 2015.04.16. 08:11:24

@Mészáros Laci: Akkor rakjuk a tisztelt bűnözőket luxushotelekbe, hátha méltóztatnak felhagyni a további bűnelkövetéssel? Ugye ezt te sem gondolod komolyan? Vagy ha igen, a télen fűtetlen szobában fagyoskodó tisztességes embereknek is megengednéd, hogy legalább a leghidegebb hónapokban egy kicsit legyenek börtönben?

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 08:13:16

Hogy ezek mekkora rohadékok nem semmi. Amiért nálunk ejnye-bejnye jár, azért a nyugati országokban pénzbüntetés és elzárás, majd kiutasítás jár, ha az illető külföldi. Nem kicsik a büntetések, főleg ismétlődések esetén.

Inkább keményíteni kellene a rendszeren és bevezetni a normális kárpótlás intézményét. Át lehet venni pld. a görög rendszert, ott a kisbűnös szépen ledolgozza a büntetését és nem sitten él, hanem egy laktanyaszerű létesítményben. Kb. vállig ér a kerítés. Ráadásul minden egyes munkanap 2 nappal csökkenti a büntetést. Persze dolgozni kell. Így az államot és az áldozatokat is normálisan lehet kárpótolni.

Lakatos is jobban meggondolja, ha egy ellopott retikülért 3 hónapig szedi a paradicsomot.

Azzal persze számolni kell, hogy mivel a libsi ugyanúgy rühelli a fizikai munkát ahogy sok cigány is, jön majd az ajvék, hogy munkatábor.

Az erőszakos bűnözőket viszont nagyon kemény helyen tartják.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 08:14:41

@Mérnork: Így van, rablógyilkosságok esetén a halálbüntetésnek azonnali teljes vagyonelkobzással evidensnek kellene lennie.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 08:14:58

@gmihaly: "És 1960-ig az elvtársak szerint a cucilizmusban nem volt bűnözés, a kriminológia, kriminalisztika burzsoá áltudomány volt. A BV intézmények üzemeltetésében nem volt szempont az emberi jogok és méltóság tiszteletben tartása."

Most éppen te minősíted áltudománynak és te követeled, hogy ismét ne legyen szempont. Mi különböztet meg az elvtársaktól?

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:15:11

@Sir Galahad:

Eszetlen hülyeségeket bárki mondhat zsákszámra, de ez nem érv, csak a gondolkodásra való restség tünete.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:17:00

@Mérnork:

"Viszont akit kivégeznek az sosem esik vissza."

Ez egy érdekes gondolat, börtönre sem lenne szükség. Törvényt sértettéll? Golyó.
A legdurvább komcsi diktátorokon is túltesz :)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 08:17:06

@gmihaly: "És eddig miért nem pampogtak az árulkodós helsinkisták és a többiek? "

Túl azon, hogy a kérdésed többszörösen is sugalló, csak felmerül a kérdés, hogy eddig dobozban éltél-e, hogy nem hallottad a '90-es évek óta rendszeresen ugyanazt előadó jelentéseiket és értékeléseiket?

Sir Galahad 2015.04.16. 08:19:03

@Mészáros Laci: Reméltem, hogy kiérzed a mondandómból az iróniát, de látom, nem sikerült. Nem mindenki képes rá.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 08:19:55

@Mérnork: Meg tudnád mondani, hogy a börtönben lévők mekkora része van szándékos, erőszakos bűncselekmény miatt ott?

különvélemény2 2015.04.16. 08:20:07

Ha az összes tolvajt elkapnák, mert a rendőrség végezné a dolgát, nem pedig lezárná x idő múlva automatikusan az ügyeket, 5x ennyi börtön kellene.

Tehát a az MHB javaslata, hogy eleve ne járjon börtön betörésért, lopásért, csalásért, uzsorázásért, stb. És mivel a pénzbüntetés vagy bármilyen másik szankció semmit sem ér ezekben az esetekben, így egyáltalán ne is büntessük ezeket.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:22:38

@♔bаtyu♔:

A halálbüntetés sosem evidens. A pszichopata gyilkosok számára ez a kellemesebb megoldás, a börtönben való elrohadással szemben.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:25:59

@Sir Galahad:

Ez egy egyszerű érvelési hiba. Közöltem egy megfigyelést.
Erre te ezt eltorzítottad, majd az általad felvázolt torz képrőll kimutattad hogy torz.
Nem látom az iróniát.

Mérnork 2015.04.16. 08:27:25

@Mészáros Laci:
Erőszakos bűnözés pl. rablás, gyilkosság esetén, különösen minősített esetben (aljas indokból, különös kegyetlenséggel) ez lenne a legjobb megoldás igen. És szerintem egy bizonyos visszaesési szám után is (10-15-20, ezen lehet vitatkozni) bármilyen esetben. Nem hiszem, hogy aki tizedszerre kerül börtönbe, az valaha is megpróbál bűnözés nélkül élni.
Persze, nyugodtan lehet diktátorozni, meg szegény pici bűnözőket pátyolgati a becsületes többséggel szemben, nem véletlenül lett a liberális szitokszóvá.

Mérnork 2015.04.16. 08:29:56

@Counter:
Gondolom vannak erre statisztikák.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:33:24

@♔bаtyu♔:

a pszichopata rablógyilkosokkal humánusan akarsz bánni?
ez eddig ismeretlen vonásod volt :)

bontottcsirke 2015.04.16. 08:34:11

@Mészáros Laci: Micsoda fordulatot vázolsz fel. Már--Már népmesei magasságok...

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 08:35:09

@különvélemény2: Ezt a görögök munkatáborokkal oldották meg. Nagyon enyhe rezsim, még a kerítés is csak jelképes, tehát alacsony a fenntartási költség, viszont dolgozni kell, ők szedik a narancsot. Nem véletlenül nem lopnak Görögországban, legfeljebb a külföldiek.

Természetesen így a sértettek kárpótlása is megoldott.

Sir Galahad 2015.04.16. 08:36:30

@Mészáros Laci: Szerintem az legalábbis visszatetsző, hogy több figyelmet szentelsz a bűnelkövetők, mint a tisztes polgárok életkörülményeinek. Így esetleg...?

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 08:36:58

@Mészáros Laci: Te jegyzed melyik nicknek milyen vonásai vannak? Nem liberális vagy te véletlenül?

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:37:39

@Sir Galahad:

Honnan tudod, hogy mennyi figyelmet szentelek a tisztességes polgárok életkörülményeinek?

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:38:51

@♔bаtyu♔:

Most szégyelljem, hogy emlékszem a nickedre meg a ... hogy is mondjam, elfojtott indulatokról árulkodó hozzászólásaidra?

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:40:51

@bontottcsirke:

De hát te írtál fejbelövésről.

Sir Galahad 2015.04.16. 08:43:38

@Mészáros Laci: Onnan, hogy amikor fölvetem, hogy nekik is járna, hogy jobb körülmények között éljenek, lehülyézel.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 08:45:00

@Mészáros Laci: Tévedésben vagy, nem az indulat vezet pld. abban, hogy a rablógyilkos automatikusan kötelet kapjon, hanem a praktikum és ahogy jól írtad, a humánum.

Nem kell etetni, neki is jobb, a társadalomnak is.

Ugyanígy sok mindenben nem az indulat vezet, amire te ezt hiszed. Ahogy pld. abban sem, hogy külföldiek által pénzelt szervezet Mo-n. ne fejthessen ki emberjogi tevékenységet.

Mészáros Laci 2015.04.16. 08:49:50

@♔bаtyu♔:

"a humánum"

Nem hiszek neked :-)

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 08:53:20

"A strasbourgi ítélet egyértelműen a fogvatartottak számának a csökkentésére teszi a hangsúlyt, nem pedig a férőhelybővítésre."

Ha a díszes Nyugat befogadja a bűnözőinket, semmi akadálya annak, hogy AZ Ő közösségeikre eresszük rá őket.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 08:54:57

"a fogvatartottaknak az állam által egyébként papíron garantált emberséges elhelyezését kéri számon"

Miért járna több emberség a bűnözőknek, mint amennyi emberséget ők tanúsítottak az áldozataikkal szemben?

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 08:58:31

@retrovírus:

"Nyilván az a megoldás, hogy szélnek eresztjük az elítélteket, nem pedig az, hogy új börtönöket építünk."

Az is megoldás lehetne, hogy minden liberós jogvédő fogadjon be egy lábpereces elítéltet és vállaljon érte felelősséget.

Nyilván lenne még hely náluk a kisszobában a befogadott hajléktalan mellett egy befogadott bűnözőnek is.

gmihaly 2015.04.16. 09:01:21

@Counter: A magyar bv sanyarú állapotának történelmi oktairől futólag említést tettem, a helsinkisták által is nyomatott alapelvvel vitatkoznék. Mert a vadkeleti káosz és a szabad(os)ságos eszmék, illetve a rendfenntartás, rendvédelem és kapcsolódó (jog)intézmények szintén tré, snassz-kincstári állapota miatt is növekszik a bűnözés. 1960-ig is volt de facto köztörvényesnek minősíthető bűnözés, de "szabotázs" és más egyéb akkori "tényállásokhoz" áthelyezve. Viszont a segítő tudományok ideológiai "szüneteltetése" nagyobb kárral járt, mint gondolnánk. @Mészáros Laci: Piszkálja a csőrödet, mi, hogy kevéske tudomásom van arról, hogy honnan indultunk?

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 09:02:58

@Sir Galahad: Szerintem ezeket a libsiket az téveszti meg, hogy nem veszik figyelemben az egyes országok közötti különbségeket.

Belgiumban, ahol pld. nincs jelen a településeken a tömeges cigánybűnözés, teljesen más típusú bűnözési formák a jellemzőek és gyakoriságuk is kicsi. Egész más típusú emberek és módon rabolnak ki pld. egy ékszerboltot. Nem jellemző az erőszakosság, hiszen a bűnözés is intellektuálisabb. Ebből következik, hogy a nevelhetőség is eredményesebb. A lényeg persze az elriasztás, amely egyrészt a polgári neveltetés szerves része, másrészt az azonnali büntetés is elősegíti.

Nálunk a bűnözésre az jellemző, hogy 90%-ban cigányok követik el, beleértve az erőszakos jellegű cselekményeket is. A másik jellemző, hogy hihetetlenül primitív egyének, a sitt pld. a kultúrájuk része, nem komoly az aki nem ült, kb. mint nálunk az érettségi.

Az elriasztás neveltetési része nem működik, hiszen ez a réteg nem vesz részt az állam által szervezett oktatási formákban, a szülők pedig többségében nem alkalmasak e feladat teljesítésére.

Az azonnali büntetés is elmarad, hiszen a rendszer alapvetően rossz, pazarló, láthatóan vergődik az eredményesség és az ostoba, vagy pénzelt liberálisok "tanácsai" között.

Itt a fejlettebb nyugati országokban élő büntetési szemlélet egy kalap szart nem ér és jól látszik is.

Egyébként a bevándorlás elterjedésével a nyugati országok is kénytelenek lesznek visszatérni a hagyományosabb büntetési formákhoz, egyenlőre ezt a kitoloncolással pótolják. Azonban egyre több náluk is a bűnözők miatt lakhatásra alkalmatlan település.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 09:05:41

@lavór:

"Minél szegényebb sorban tartják az embereket, annál több piti bűnöző lesz szerintem. "

Kik miatt épültek le a gyáraink? Kik miatt épült le a mezőgazdaságunk? Kik miatt épültek le a feldolgozó üzemeink? Kik miatt épült le a könnyűiparunk?

Kinek volt fontos, hogy Magyarországon termelés NE legyen, mert az konkurenciát jelentene a Nyugatról behordott szemétnek?

Kinek volt fontos, hogy Magyarország a nyugati szemét felvevőpiaca legyen? Kik csináltak a munkahelyek nélkül maradt tömegekből adósrabszolgát, mert számolatlanul szórták közéjük a hiteleket, hogy akkor is tudjanak vásárolni, ha nem képesek az árát kitermelni?

Kik miatt jutottunk odáig, hogy bár már 25 éve nyaljuk a Nyugat szaros seggét, nem hogy jobban nem élünk, de rosszabbul élünk, mint 25 évvel ezelőtt, mind anyagi, mind erkölcsi, mint lelki, mentális tekintetben?

Na ugyanezeken a szarháziakon kérd számon azt is, hogy miért van bűnözés, és miért nincsenek munkahelyek.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 09:06:11

Azért a liberálisoktól kérdezném, vajon a németek miért exportálják erőszakos bűnözőiket az oroszoknak? Ahol a büntetés körülményei talán a világ legkeményebbje.

1. Jóval olcsóbb
2. Kizárt a visszaesés

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 09:07:38

@Shlomo a halott zsidó terrorista: A liberálisok ártalmasságára jól rávilágít az a tény, hogy még az ellen is tiltakoztak, hogy a segélyért cserébe kötelező legyen az ovi, suli.

Pedig Orbánéktól ez volt az egyik leghatékonyabb lépés, amit bűnözés ügyben tehetett.

Flúgatlan 2015.04.16. 09:08:24

És mégis, kiket engednél szabadon, kedves Szerző? És az azok által elkövetett bűnökért ki vállalná a felelősséget? Bevált-e az enyhébb ítélkezés, amikor épp az volt divat?

Ha ilyen bekövetkezik, remélem, a Te lakásod környékére fognak költözni az idő előtt szabadon bocsátottak vagy a le sem csukottak és ott fogják űzni tevékenységüket a környékeden.

Mészáros Laci 2015.04.16. 09:09:10

@gmihaly:

Az első mondatodat olvastam el az előbb és arra reagáltam. Most végigolvastam és bocsánat.

lavór 2015.04.16. 09:10:57

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Ki miatt? Az oroszok miatt. Na meg magunk miatt. Veszteséggel állítottunk elő a kutyának se kellő árucikkeket. A volt KGST hazavágott itt mindent. Mikor te még jattért vehettél fekete-fehér tévét, addig a nyugaton rég színes tévét és adást néztek. Amíg a Trabant ablakát tekergetted a hőségben, a nyugatik megnyomták a klíma gombot... Szerinted?

martineden 2015.04.16. 09:20:32

@Mérnork: ...,,Nem ártatlanul elítélt szépleikekkel vannak teli a börtönök"....nem,de rengeteg a kozlekedes szabalyait figyelmetlensegbol megserto,balesetet okozo es kissebb sulyu vetsegek elkovetoi akikekkel szemben folosleges ilyen iteletet hozni.Szamtalan mas buntetest kiszabhatnanak rajuk ,ami joval gazdasagosabb is lenne.PL.Haziorizet elektromos megfigyelessel.otvozve a kozerdeku munkaval,stb.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 09:30:59

@martineden: Te nem hallottál börtönfokozatokról ugye?

Boka1 2015.04.16. 09:40:38

Röhej, hogy sok olyan " bűnöző " ül előzetesben, aki olyan pályázaton indult, ahol nem kellett volna. Azért azt ne felejtsük el, hogy Magyarországon nem kell bizonyíték arra, hogy valakit elitéljenek, elég, ha a körülmények ellene szólnak. Ha valakire pl. ketten rávallanak, az elég bizonyíték.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 09:41:48

@lavór: Na hát ez kb. hasonló, mint amikor az oroszokat kiszolgáló MSZMP-s MSZP-s korában sajnálkozva kijelenti, hogy együtt csináltuk.

Mit gondolsz, az oroszok miért maradtak itt? Azért mert 56 után már nem bíztak meg a magyarokban.

lavór 2015.04.16. 09:46:03

@♔bаtyu♔:

A Fidesz is az oroszokat szolgálja ki. Tele is a párt volt MSZMP tagokkal.
Az oroszok azért maradhattak itt 56 után, mert Kádár behívta őket.

inebhedj - szerintem 2015.04.16. 10:00:49

Ha úgy akarja csökkentetni túlzsúfoltságot Strasbourg, hogy nem börtönöket akar építtetni, akkor ugye marad a börtönnépesség csökkentése.

Hogyan lehet csökkenteni a börtönnépességet?

inebhedj - szerintem 2015.04.16. 10:02:53

@inebhedj - szerintem:

Különösen annak figyelembe vételével, hogy egyáltalán nem elhanyagolható méretben, ellenben markánsan létezik olyan kulturális környezet, ahol a börtönviseltség a karrier, a megbecsülés, a tisztelet feltétele.

♔bаtyu♔ 2015.04.16. 10:03:35

@lavór: Ne mosogass, az ország nagyobbik része eleve nem volt párttag, másrészt a párttagok 70%-a nem volt rendszerhű, azaz azonnal átállt volna.

A Fidesz miért szolgálja ki az oroszokat? Akkor a konkurens a nácikat szolgálja? Aztán csodálkozol, hogy ostobának néznek. Te vajon nem veszel orosz terméket pld. gázt, ha vállalkozásodat (tudom hogy nincs, mert akkor nem hánynád vissza az ostoba ballibsi mantrát) megkeresi egy orosz, hogy venne tőled másfélmillió m3 tetőcserepet te mit mondanál a melósaidnak? B+, hát ezek oroszok, ezek valamikor megszálltak bennünket, én csak a művelt nyugattal üzletelek, ki vagytok rúgva, mert sajnos belgiumtól nem jött megrendelés.

Biztosan észrevetted, a művelt nyugat az IMF-el, pénzügyi minősítőkkel, tőzsdéivel, befektetőivel karöltve magasról szarja le, hogyan boldogulsz. Ha nem vagy képes boldogulni, EMELI a hiteleid árát.

lavór 2015.04.16. 10:06:49

@♔bаtyu♔:

Most sem Fideszes az ország többsége, mégis a Fidesz diktál.

Szóval az Unió náci... Értem. A többi hülyeségedet meg írogasd csak nyugodtan, kutyát se érdekli. Üzletelj oroszokkal, majd rájössz.

gigabursch 2015.04.16. 10:08:52

A dutyiyban ülők 90%.a csuklás nélkül akaszthat lenne (és ebben a gyilkos, pedo, erőszaktevő, stb-n felül bőven belefér a drogárus és a sikkasztó meg az uzsorás is.)

martineden 2015.04.16. 10:11:24

@♔bаtyu♔:Hallottam de mindegyik tulzsufolt es draga.Egy kozlekedesi eliteltet miert kell bunozok koze zarni?Termeszetesen nem olyanokra gondolok aki ittasan halalra gazol valakit,de pl aki figyelmetlensgbol kovet el valamit,vagy munkahelyi baleset okozoja figyelmetlensegbol,szabalysertesbol szarmazo penzbuntetest nem tud befizetni pl,azoknak nem kene zart intezmenyben lenni,mert draga es kontraproduktiv.a hazi orizet kozmunkavak kombinalva olcsobb es hasznosabb lenne mint a tarsadalomnak,mint az elkovetonek.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:24:50

@lavór:

Olyan szinten beszéled a hülyeségeket, hogy nincs értelme reagálni rá.

lavór 2015.04.16. 10:25:48

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Hát igen. Egyszerűbb az élet szemellenzővel.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:29:13

@lavór:

"Most sem Fideszes az ország többsége, mégis a Fidesz diktál."

Milyen szép is lenne, ha a 10% körüli támogatottságú MSZP diktálna. Vagy az 5%-on billegő DK. Vagy az 1%-os Együtt. Vagy az 1%-os PM.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:30:03

@lavór:

"Hát igen. Egyszerűbb az élet szemellenzővel."

Ja. Ékes példája vagy a szemellenzős létnek :D

lavór 2015.04.16. 10:38:01

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Mesélj, mit adtál volna el a KGST összeomlása után és kinek? Félek, nagyon rövid lesz a lista.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:42:51

@lavór:

"Az oroszok azért maradhattak itt 56 után, mert Kádár behívta őket."

Most meg az USA, a NATO meg Izrael hadserege meg kommandósai járkálnak fel-alá az országban, mintha otthon lennének.

Épp most eresztenek be több, mint ezer szarházi megszállót arra a kamu ürügyre hivatkozva, hogy a napenergia hadászati célú hasznosításával fognak kísérletezni.

lavór 2015.04.16. 10:45:27

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Na, hol vannak a támaszpontok, mesélj! Maradnak cirka 40 évet? De hoppá, NATO tagok vagyunk, megszálltuk magunkat. Mi vagyunk az igazi megszállottak. :D

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:48:02

@lavór:

"Mesélj, mit adtál volna el a KGST összeomlása után és kinek?"

1. Magyarországot az "elvekre" hivatkozva vette rá a Nyugat arra, hogy kivonuljon az orosz piacról.

2. Ahogy a magyar cégek kivonultak az orosz piacról, a német, francia, spanyol, stb. cégek egyből ÁTVETTÉK a megüresedett helyeket.

3. Ugyanezt csinálta meg az USA is az EU-val. Az "elvekre" hivatkozva vette rá az Uniót, hogy embargóval "büntesse" az oroszokat.

4. Ahogy az USA ezzel a trükkel kipicsázta az EU cégeit az orosz piacról, a jenki cégek azonnal bejelentkeztek a helyükre.

-

Szóval nem kellene ám kétbites zombinak lenni.

lavór 2015.04.16. 10:50:06

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Tehát: mit, milyen árucikkeket adtál volna el?

martineden 2015.04.16. 10:50:32

@Shlomo a halott zsidó terrorista:....<< Kik miatt épültek le a gyáraink? Kik miatt épült le a mezőgazdaságunk? Kik miatt épültek le a feldolgozó üzemeink? Kik miatt épült le a könnyűiparunk"....,,Ki miatt is?Nekem ugy remlik,valami antall nevu jobboldali kocsog tenykedese miatt,aki felrugta az oroszokkal a gazdasagi kapcsolatokat.Emiatt ment csodbe a textil es a konzerv ipar.Az oroszok meg sokaig vasaroltak volna,erre erzett ra az alfoldi juhasz,aki tobb millard ertekben exportalt az oroszokhoz konzerveket,de ot gyorsan lecsuktak es vege lett a dalnak.antallek pedig ezutan elkotyavetyeltek a munka nelkul maradt gyarakat.Ennyit a dicsoseges jobboldali kormanyzasrol,mindig es mindenkor kart csinalnak a nemzetnek.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 10:58:45

@lavór:

" De hoppá, NATO tagok vagyunk, megszálltuk magunkat. "

A NATO-tagság nem jelenti azt, hogy arra hivatkozva, a Parlament jóváhagyása nélkül idegen fegyveres csapatok léphetnek Magyarország területére.

1. Az USA hadserege pár hete nyíltan, provokációs céllal, amerikai zászló alatt masírozott a közutakon Lengyelországban és Csehországban.

2. Ugyanekkor a retkes jenki néger NEM FOGADTA a NATO főtitkárát Washingtonban, aki a protokollnak megfelelően kért meghallgatást az USA haderők NATO-val nem egyeztetett demonstratív masírozása ügyében.

3. Lengyelországban lelkesen tapsolt a sok polák hozzá, mert meg lett nekik ígérve, hogy ha "úgy adódik", számíthatnak a ma Ukrajnához tartozó egykori lengyel területekre, és a 2. vh. után Ukrajnához csapott területeken egykor üzemelt lengyel gyárak után is kaphatnak valami jóvátételt, ha megfelelő ütemben nyalják a jenki segget.

4. A cseheknél ezzel szemben akkora volt a felháborodás, hogy először az elnök csak KÉRTE a polgárokat, hogy ne provokálják a közutakon masírozó jenkiket. Később törvényt kellett hozni róla, hogy 3 év börtönt kaphat, aki tiltakozni merészel a parlament által jóvá NEM hagyott erődemonstráció ellen.

5. A szlovákoknál meg nálunk már nem mertek a jenkik a közutakon masírozni. Itt TITOKBAN, vasúton szállíttatták a harci járműveket Románia felé.

lavór 2015.04.16. 11:03:03

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Fegyveres csapatok léptek a Parlament tudta nélkül az országba? Nem vagyok egy linkmániás, de valahogy igazolni kéne a hírt... Nem lenne abból már nemzetközi bonyodalom?

Krím... Ukrajna... rémlik valami? A mocskos NATO volt a ludas biztos... Ja, a ludas a Bajnai volt.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 11:05:29

@martineden:

Az Antall nevű "jobboldali köcsög" a Nyugati érdekek elvtelen kiszolgálója volt, miközben szemet hunyt afölött, hogy MSZMP-s pártkáderek vásárolhassák fel fillérekért, nagy állami hitel- és egyéb támogatással a megmaradt állami cégeket.

Amit aztán nem tett tönkre az orosz piacok elveszítése, azt tönkretette a tudás és üzleti érzék nélkül "vállalkozóvá" lett MSZMP-káderek hozzá nem értése.

Mérnork 2015.04.16. 11:16:28

@martineden:
Ebben egyet értek veled, közlekedési vétségekért nagyon nem kéne börtön, esetleg valami nagyon ordenáré elkövetés esetén, lásd pl. a Rezesova féle bredogozva üldözöm és leszorítom mutatványt.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 11:19:18

@lavór:

"Krím... Ukrajna... rémlik valami? A mocskos NATO volt a ludas biztos."

Ukrajnában a Nyugat közreműködésével megbuktatták a demokratikus választáson megválasztott kormányt. Egy illegitim kormányt ültettek a helyébe. A kormánytagokat KÜLFÖLDI állampolgárságú, sok esetben zsidó származású IDEGENEKBŐL állították össze. Victoria "Nudelman" Nuland asszony "Fuck the EU" kijelentése mond valamit neked? Tudod, ez az a Vicky, aki a Kagan-klánba házasodott be. Ha ez mond neked valamit.

Az USA-beli értelmi szerzők ehhez az ukrán szélsőségesekkel szövetkeztek, akik már azelőtt konkrétan beígérték a krími, valamint a kelet-ukrán orosz kisebbségnek, hogy fejbe lesznek lőve, ha nem takarodnak el Ukrajnából a sajátjaik közé.

Az orosz kisebbség meg úgy döntött, hogy OK, eltakarodik, de nem csak a két bőröndöt, hanem a földet is viszi. Azt a földet, ami egyébként a történelem során SOSE volt egy önálló ukrán állam része.

Nem leszünk gyarmat ! 2015.04.16. 11:20:20

Asszem ezt a paradoxont, csak a halálbüntetés helyreállitásával lehetne korrektül megoldani :)

lavór 2015.04.16. 11:23:15

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Szóval, mi van az engedély nélkül itt állomásozó nato fegyveres egységekkel? Mit adtál el volna a "rendszerváltás" után és kinek?
Tehát a fegyveres orosz területfoglalás rendben van? Mesélj még legendákat. Hátha kiadja valaki egyszer.

martineden 2015.04.16. 11:32:12

@Mérnork: Pontosan errol van szo es egybol megoldodna a tulzsufoltsag kerdese es meg penzbe sem kerulne.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 11:34:28

@lavór:

Arrogancia helyett, meg a hülyeségek szajkózása helyett inkább gondolkodni kezdhetnétek.

Feltéve, ha nem az a KIFEJEZETT célotok, hogy a pártjaitok eltűnjenek a süllyesztőben, és csak köpjön egyet mindenki, ha néha véletlenül beszélgetés közben előkerül a nevetek :D

lavór 2015.04.16. 11:38:17

@Shlomo a halott zsidó terrorista:

Valójában most akkor csak hadoválsz itt össze-vissza mindenféle hülyeséget?
"Pártjaink"? Mind eltűnhet a süllyesztőben. Ha ma tűnne el mind, csak 25 évet késett az esemény. Posztkommunista párt egytől egyig, fellengzős műideológiák mögé bújva.
Most épp a Fidesszel az élen.

fifibá55 2015.04.16. 11:46:28

Nix börtön és költséges fogvatartás, csakis nevelő hatású kényszermunka. Ha kibírja, szabadul, ha nem, nem.

DFK 2015.04.16. 12:21:52

Kedves helsinkiek! Tessenek mán szólni a jogvédetteknek, hogy ne bűnözzenek annyira, és akkor talán nem lesz zsúfoltság a börtönökben.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 12:47:21

@Mérnork: Tehát fogalmad sincs, de azért bőszen kijelented, hogy a börtönök szándékos, erőszakos bűncselekmények miatt elítéltekkel vannak tele?

Alick 2015.04.16. 12:54:25

"Simán ki kellene végezni egy bizonyos visszaesési szám fölött a delikvenset, függetlenül bármi egyébtől"

Ez a veszélyes bányákban (Kina, Oroszország) életfogytiglan dolgoztatható értékes munkaerő elpazarlása lenne...

Alick 2015.04.16. 12:55:40

Egyébként mit is szimbolizál a posztba beszúrt szabadkőműves ábra...?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2015.04.16. 13:10:43

@Alick: A "szabadkőműves ábra" Jeremy Bentham vázlata az általa javasolt panoptikum-rendszerű börtönépületek szerkezetéről.

Shlomo a halott zsidó terrorista 2015.04.16. 15:20:30

@Alick:

"Ez a veszélyes bányákban (Kina, Oroszország) életfogytiglan dolgoztatható értékes munkaerő elpazarlása lenne..."

Itt a megoldás: munkaerő-kölcsönzés! Adjuk bérbe a kínaiaknak meg az oroszoknak az 5 évnél hosszabb idejű szabadságvesztésre ítélt bűnözőket :)

bispora 2015.04.16. 17:30:19

Mondanék pár alapadatot (2014).:
Magyarország Európában a 14. helyen van a 100 ezer lakosra jutó fogvatartottak számában 183-as értékkel- holtversenyben a csehekkel. Elsők az oroszok (468), lengyelek tizedikek (203), albánok -ukránok tizenegyedikek (198), szlovákok 13. (187), románok 17. (157) UK 18. (149) stb.

Tehát nem vagyunk extrém módon börtönöző nemzet, érdekes módon 1990-ben még csak 119 rab esett százezer lakosra, viszont 1985 ben meg 218!
Amúgy a fidesz regnálása idején nőt, míg a szdsz-szoci érában csökkent ez az érték (147 2006-2008 között.
Véleményem szerint a cigányság arányának növekedésével a bebörtönözöttek száma mindenképpen növekedni fog. A mostani egymilliós szám ötven éve múlva lesz kb 2 millió, a börtönlakók száma meg úgy 30 ezer körüli- ha a magántulajdon szentségét komolyan veszi majd az akkori kormány.
Amúgy érdekes, hogy a UK adatoknál a börtönlakók 5%-a cigány és traveller, a cenzus szerint meg 0,1% az etnikumok aránya- tehát ott a legdurvább a felülreprezentáltság.

Mérnork 2015.04.17. 12:15:49

@Counter:
Egy szóval sem írta ezt, csak azt, hogy őket nem kellene börtönben tartogatni, hanem 1×űen kivégezni. Attól függetlenül nem lepne meg, ha legalább 30%-lenne az arányuk, de ez igazából indifferens számomra.
süti beállítások módosítása